Nieuws van de Werkgroep

Er zijn alweer enkele weken voorbij gegaan sinds de start van de campagne ‘Geef Ajax Z’n Gezicht Terug!’. De gigantische beeltenis van het Klassieke Logo op Zuid zal bij iedereen nog wel even op het netvlies blijven staan, maar naast de geweldige tifo-actie(s) is er meer werk aan de winkel. Zo is in de afgelopen weken ook de stad volgeplakt met posters en werden er flyers uitgedeeld rondom de ArenA om meer bekendheid aan de campagne te geven. Ook is de website www.ajaxlogo.nl geactualiseerd, is er een Facebookpagina (met bijna 20.000 likes!) en een Twitteraccount. Dat dit allemaal niet voor niets is geweest, blijkt wel door de media-aandacht die is ontstaan voor de hele campagne.

En nu de sneeuwbal flink is gaan rollen spreken steeds meer belangrijke personen zich uit in deze kwestie. Johan Cruijff gaf ‘zonder twijfel’ aan dat het Klassieke Logo mooier is dan het huidige logo en Sjaak Swart kon zich daar alleen maar bij aansluiten. De ontwerper van het huidige logo, meneer Leeser, was dan weer faliekant tegen herinvoering van het Klassieke Logo. De argumenten die hij hiervoor gebruikte zijn echter simpel te weerleggen.

Gelukkig lijkt de directie van Ajax niet zo star als meneer Leeser en liet Jeroen Slop in de VI weten dat ‘de discussie op een serieuze manier gevoerd moet worden met de supporters’. Hiermee is de weg geopend voor een serieus debat over herinvoering van het Klassieke Logo. Gisteren werd de uitslag van een enquête onder de SVA-leden bekend en het resultaat was overweldigend. In de steekproef, representatief voor het volledige (volwassen) ledenbestand, bleek meer dan 2/3 voor herinvoering van het Klassieke Logo te zijn. Dit houdt in dat nu praktisch elke supportersgroepering en –vereniging zich heeft uitgesproken voor herinvoering van het Klassieke Logo.

De campagne is nu dus in alle hevigheid losgebarsten. Zaak voor elke Ajacied om zijn steentje hieraan bij te dragen zolang als dit nodig is. Tot slot, goed voorbeeld doet goed volgen. Waar vorig jaar de supporters van VFB Stuttgart voor elkaar kregen om het oorspronkelijke logo terug op het shirt te krijgen, besloot S.C. Cambuur afgelopen januari ook om het oorspronkelijke logo opnieuw in te voeren. En afgelopen week bleek dat het Nederlands Elftal in Brazilië weer met de Klassieke Leeuw op het shirt gaat spelen in plaats van het moderne logo (dat net als ons huidige logo ook gebaseerd is op elf abstracte lijnen die het team zouden moeten representeren). De symboliek kan niet groter zijn.

We’ll keep in touch!

Werkgroep ‘Klassieke Logo’